Uczeń:
 	  
 	  1) odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość
 	  narodową i postawę obywatelską): 
 	  a) źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników,
 	  listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki
 	  architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni
 	  patriotyczne, 
 	  b) odczytuje teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity,
 	  opowiadania, utwory
 	  poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej
 	  i światowej, 
 	  c) odczytuje teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie,
 	  zawiadomienie,
 	  instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i
 	  oficjalny, tabelę, notatkę, 
 	  d) odczytuje proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i
 	  popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy
 	  
 	  e) odczytuje przedstawienia teatralne i filmy, 
f) przekazy
 	  ikoniczne, w tym komiksy, dzieła malarskie, rzeźby, rozpoznaje 
 	  ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa
 	  sensy przenośne,
 	  
 	  2) określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu: 
 	  
 	  a) rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca,
 	  odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm, 
 	  b) posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor,
 	  narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka,
 	  refren, baśń, legenda, opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz
 	  podstawowymi terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką,
 	  muzyką, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą,
 	  
 	  3) rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach
 	  i w opisach: 
 	  a) diagramów, 
 	  b) map, 
 	  c) planów, 
 	  d) schematów, 
 	  e) innych rysunków,
 	  
 	  4) odczytuje dane z: 
 	  a) tekstu źródłowego, 
 	  b) tabeli, 
 	  c) wykresu, 
 	  d) planu, 
 	  e) mapy, 
 	  f) diagramu, oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane 	   	  
 	  
Uczeń:
 	  
 	  1) pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi
 	  formami wypowiedzi: 
 	  a) opowiadanie, 
 	  b) opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej,
 	  dzieła sztuki, 
 	  c) sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki, 
 	  d) notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, 
 	  e) kartka pocztowa, 
 	  f) list prywatny i oficjalny, 
 	  g) telegram, 
 	  h) zaproszenie, 
 	  i) zawiadomienie, 
 	  j) ogłoszenie, 
 	  k) instrukcja, 
 	  l) przepis,
 	  
 	  2) formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji): 
 	  a) pyta i odpowiada, 
 	  b) potwierdza i zaprzecza, 
 	  c) poleca i prosi, 
 	  d) przyrzeka i obiecuje, 
 	  e) zachęca i zniechęca, 
 	  f) zaprasza, 
 	  g) przeprasza, 
 	  h) współczuje, 
 	  i) żartuje, 
 	  j) wątpi, 
 	  k) odmawia,
 	  
 	  3) buduje tekst poprawny kompozycyjnie (ok. 1 strony formatu A4),
 	  celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych,
 	  ortograficznych i interpunkcyjnych, 
 	  4) przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli: 
 	  
 	  a) przenosi informacje na oś liczbową ,chronologiczną, układ
 	  współrzędnych,
 
 	  b) wyraża dane w postaci diagramu słupkowego, prostego schematu, innego
 	  rysunku,
 	  
 	  5) dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu: 
 	  a) dostosowuje zapis do formy wypowiedzi, 
 	  b) wyróżnia części tekstu zgodnie z jego strukturą, 
 	  c) pisze czytelnie.
 	  
Uczeń:
 	  
 	  1) posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania
 	  wydarzeń: 
 	  a) sytuuje je w przestrzeni, 
 	  b) umieszcza daty w przedziałach czasowych, 
 	  c) oblicza upływ czasu między wydarzeniami, 
 	  d) porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej,
 	  
 	  2) przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk: 
 	  a) domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu i
 	  swoim doświadczeniom, 
 	  b) wskazuje główne przyczyny i skutki doniosłych wydarzeń w historii
 	  Polski, 
 	  c) wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w środowisku w
 	  wyniku działalności człowieka,
 	  
 	  3) określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego:
 	  
 	  a) wyjaśnia na prostych przykładach zmiany cywilizacyjne, jakie
 	  nastąpiły na przestrzeni dziejów, 
 	  b) opisuje najważniejsze osiągnięcia, które składają się na polskie
 	  dziedzictwo kulturowe,
 	  
 	  4) wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić wyjaśniając swoje
 	  stanowisko, używa odpowiednich argumentów, 
 	  
 	  5) opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą :
 
 	  a) wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia algebraicznego, 
 	  b) prostego równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą, 
 	  c) planu, 
 	  d) mapy, 
 	  e) prostego schematu, 
 	  f) diagramu słupkowego, 
 	  g) innego rysunku,
 	  
 	  6) rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności: 
 	  a) liczb, 
 	  b) figur, 
 	  c) zjawisk, 
 	  d) przemian, 
 	  e) obiektów przyrodniczych, 
 	  f) elementów środowiska,wskazuje różnice i podobieństwa oraz 
 	  porządkuje je,
 	  
 	  7) dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach: 
 	  a) opisuje zjawiska o charakterze powtarzalnym spotykane w najbliższym
 	  otoczeniu, 
 	  b) na podstawie opisu zjawiska mającego charakter prawidłowości
 	  wnioskuje o dalszym jego przebiegu,
 	  
 	  8) ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania,
 	  
 	  
 	  9) analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność: 
 	  a) porównuje wyniki z własnym doświadczeniem, 
 	  b) sprawdza wyniki z warunkami zadania.
 	  
Uczeń:
 	  1) wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi, 
 	  2) analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera
 	  spośród tych ofert, kierując się wskazanymi kryteriami ( osadzonymi
 	  także w wartościach ).
 	  
Uczeń:
 	  
 	  1) posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji
 	  spotykanych w środowisku, 
 	  
 	  2) wybiera przyrządy służące do obserwacji i pomiaru, odpowiada na
 	  pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisuje wyniki obserwacji, 
 	  
 	  
 	  3) wykonuje obliczenia dotyczące: 
 	  a) długości, 
 	  b) powierzchni, 
 	  c) objętości, 
 	  d) wagi, 
 	  e) czasu, 
 	  f) temperatury, 
 	  g) pieniędzy,
     4) planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora, 
     
     5) wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności: 
     a) liczb, 
     b) figur, 
     c) zjawisk, 
     d) przemian, 
     e) obiektów przyrodniczych, 
     f) elementów środowiska i stosuje je do rozwiązania problemu,
     
     
     6) zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi i
     materiałami chemicznymi, rozpoznaje oznakowania substancji toksycznych,
     łatwopalnych i wybuchowych, 
     
     7) korzysta z instrukcji obsługi podczas uruchamiania prostych urządzeń
     technicznych, 
     
     8) rozumie potrzebę stosowania zasad: 
     a) higieny, 
     b) bezpieczeństwa , 
     c) zdrowego trybu życia, 
     d) oszczędnego korzystania z energii i innych zasobów przyrody,
     e) postępowania w środowisku przyrodniczym.